Omgaan met pijn

Jouw bevalling:

​Hoe ga je om met pijn? Hieronder staat informatie over weeën en pijn. Helemaal onderaan vind je een filmpje over pijn beleving en pijnstilling. Rond de 36e week van je zwangerschap gaan we uitgebreid op je bevalling in en kun je ook al je vragen rondom de bevalling aan ons stellen. Mocht je dit in een eerdere controle met ons willen bespreken dan kan dat natuurlijk altijd.
Op de verloskundige.nl kun veel meer lezen over omgaan met pijn van de bevalling en manier van pijnverlichting
Klik hier om verder te lezen.

Dit kun je zelf  al voor de bevalling doen:

• Zorg dat er iemand bij je is om je te steunen; bij fijne ondersteuning ervaren vrouwen minder pijn en hebben ze ook minder vaak behoefte aan een pijnbehandeling met medicijnen. Daarom is het heel belangrijk om goed na te denken over wie jij straks bij je bevalling wilt hebben. Bespreek het alvast met een van ons. Alleen je partner, maar ook je zus, een vriendin, je moeder: het kan allemaal. Net wat je zelf het fijnst denkt te vinden. Natuurlijk ondersteunen wij je tijdens de bevalling. Soms is het prettig on extra steun te krijgen van een kraamverzorgende.
  • Bereid je voor: lees folders, tijdschriften en boeken over bevallen. Stel ons je vragen. Volg een zwangerschapscursus en oefen alvast met ademhalingstechnieken. Ook kun je een informatie avond over de bevalling bezoeken. Deze avonden zijn gratis en oa in Borculo. Kijk hier voor meer informatie. Een goede voorbereiding zorgt er voor dat je je straks beter kunt ontspannen, waardoor je minder last hebt van de pijn. Je weet dan wat er kan gebeuren en wat je zelf kunt doen. Dat geeft je meer controle en meer vertrouwen dat je de bevalling aankunt.

Wat kunnen wij voor je doen?

• We willen je helpen om je goed voor bereiden op je bevalling en ons belang is dat die zo prettig mogelijk verloopt. Vertel dus vooral wat je wensen zijn, én waar je je zorgen over maakt. Het kan fijn zijn om dit samen met je partner te doen. Als jullie dat willen vertellen we ook welke pijnbehandelingen er zijn, waar je daarvoor moet zijn en wat de voor- en nadelen van de verschillende behandelingen zijn. Goede voorbereiding kan angst en onzekerheid wegnemen. Je hebt meer het gevoel dat je alles onder controle hebt. Zodat je vol vertrouwen aan de bevalling begint.
  • Je veilig door de bevalling heen loodsen: we zijn medisch geschoold en houden steeds goed in de gaten hoe het met jou en je kindje gaat. Je bent dus in goede handen. Tijdens de bevalling zullen wij je zo goed als maar kan begeleiden en ondersteunen, rekening houdend met wat jij wilt. Doordat wij al veel bevallingen hebben meegemaakt, weten we wat jij zou kunnen doen om de pijn te verzachten. We houden in de gaten hoe het gaat en geven jou en je partner aanwijzingen om de weeën goed op te vangen. We vertellen hoever je bent en hoe het verdere verloop waarschijnlijk zal zijn. Je kunt met al je vragen, zorgen en wensen bij ons terecht.
  • Pijnbestrijding voor je regelen als je dat wilt: wanneer moet je laten weten dat je pijnbestrijding wilt? Vaak weet je het niet van tevoren. Als je thuis/poliklinisch bevalt, kan tijdens de bevalling pas blijken dat je toch medicijnen tegen de pijn wilt of dat wij dat beter voor je vinden. Dit is ten alle tijde bespreekbaar en wij zal aangeven wat op dat moment de mogelijkheden zijn en dat indien gewenst voor je regelen.

Vragen?

Heb je nog vragen? Stel ze aan ons op elk moment in je zwangerschap. We kunnen je alles vertellen over het verzachten van de pijn, over pijnbehandelingen met en zonder medicijnen, over de voor- en nadelen daarvan en over wat wel en niet mogelijk is bij jou in de buurt.
Ons belang is dat jullie uiteindelijk goed terug kunnen kijken op dit hele bijzondere moment in jullie leven!

Omgaan met pijn

Manieren van pijnbehandeling